Studeren is veel meer dan leren!

Studeren is …

je goed voelen op school

Wij merken elke dag dat onze leerlingen graag naar school komen. En daar werken we ook elke dag aan : een warm onthaal, een goede sfeer en het enthousiasme van alle medewerkers op school zorgen hiervoor, elke dag.

Studeren is …

respectvol omgaan met elkaar

Iedereen moet zich goed kunnen voelen en ontplooien op onze school. Pesten hoort daar niet bij. Elke medewerker op onze school is opgeleid en gemotiveerd om pesten te voorkomen en meteen te reageren.

Studeren is …

verder studeren met succes

Zes jaar ASO vliegen voorbij en voor je het weet moet je kiezen wat je verder gaat studeren.

Geen paniek,  wij bereiden je prima voor op je latere studiekeuze :

  • met maar liefst 10 studierichtingen in de derde graad krijg je een voorbereiding op maat.
  • we leggen de lat hoog : onze leerlingen scoren jaar na jaar goed op nationale wedstrijden en de Olympiades Frans en wiskunde.

De visie van onze school

Atheneum Brasschaat: jouw ASO-school met eigenheid en een brede eerste graad, die staat voor Kennis met Karakter!

Met Kennis stomen we onze leerlingen klaar voor een succeservaring in het hoger onderwijs. We gooien hen niet in het diepe, maar bereiden hen stap voor stap voor op verdere studies. Dit doen we door onze scholieren geleidelijk aan meer vrijheid en verantwoordelijkheid te geven in hun eigen leerproces: uiteindelijk moeten zij het waarmaken. Leren gebeurt bij ons niet enkel in het klaslokaal. Via projecten en uitstappen integreren we kennis en praktijk. Op die manier krijgen onze leerlingen ook inzicht in de wereld buiten de schoolmuren.

In onze school streven we naar een rustige en op leren gerichte sfeer. Daarom zetten we niet alleen in op een klassikale aanpak, maar begeleiden onze leerkrachten ook elke leerling naar meer zelfstandigheid. Om de kwaliteit van ons onderwijs te garanderen, baseert het volledige team zich op wetenschappelijk bewezen methoden. Goed georganiseerde lessen, een heldere structuur en hoge verwachtingen geven alle leerlingen de kans om uit te blinken. Daarnaast stimuleren we onze leerlingen uiteraard ook om zelf met de leerstof aan de slag te gaan. Om hen te helpen onze hoge verwachtingen te realiseren, geven we gerichte feedback ter verbetering en controleren we regelmatig of alle leerlingen de leerstof voldoende onder de knie hebben.

Onder Karakter verstaan we dat wij aandacht hebben voor de eigenheid van elk kind. We willen dat iedere leerling zich thuis voelt op onze school en hulp durft vragen waar nodig. Daarom is elke medewerker op school een aanspreekpunt. Wij geloven dat deze laagdrempeligheid bijdraagt tot een warme sfeer en een open schoolklimaat met zin voor (zelf)discipline. Zo helpt het hele team ook onze leerlingen te stimuleren om te groeien in onze kernwaarden: zelfstandigheid, communicatieve vaardigheden, leergierigheid en een onderzoekende houding. Samen met u voeden wij uw kind op tot een assertieve, positieve en kritische wereldburger die ieders overtuiging respecteert.

Leerlingbegeleiding

In onze school omschrijven we leerlingenbegeleiding als de gemeenschappelijke noemer voor alle activiteiten die leerkrachten en leerlingbegeleiders organiseren om onze leerlingen te begeleiden in hun persoonlijke, sociale en culturele ontplooiing.
Leerlingenbegeleiding beperkt zich bij ons niet tot individuele leerlingen die problemen hebben. We streven naar een zo breed mogelijke zorg voor alle leerlingen, een zorg die de totale ontwikkeling van alle leerlingen bevordert, hun welbevinden verhoogt, hun weerbaarheid versterkt, vroegtijdig schoolverlaten voorkomt en meer gelijke onderwijskansen creëert. Op die manier draagt de leerlingenbegeleiding bij tot het functioneren van de leerling in de schoolse én maatschappelijke context.
We nemen een ontwikkelingsgerichte grondhouding aan: we hebben een onvoorwaardelijk geloof in de ontwikkelingsmogelijkheden van alle leerlingen. De ontwikkelingsmogelijkheid van leerlingen is geen doel waar we naartoe werken, maar is ons vertrekpunt in een klimaat van welbevinden en kennis.